22 Kas 2010

Yeşil Peri Gecesi

Dün gece kapağı kapattığımdan beri dertlendiğim tek şey "ben şimdi bu kitabın üzerine nasıl kitap okurum?"
Hatta bu sabah, dün gece bitirdiğim kitaba yeniden başladım, sonra saçmaladığımı farkettim, bilemiyorum aslında her an yeniden dönebilirim başına.
Kitap hakkında düzenli, titiz bir yazı yazamam diye düşünüyorum zira çok beğendiğim şeyler hakkında "şahaneydi" den öte bir his, bir yorum yazamıyorum, konuşamıyor ve de anlatamıyorum (bu da kendimle ilgili yeni saptamalarımdan biri)
O yüzden pek "kitap tanıtımı" gibi olmayacak sanırım bu yazı. Farkettiyseniz hala yazıya da giremedim.

Önceki yazımda "Kapak Kızı" kitabından bahsetmiştim, öncelikle şunu belirteyim ki, bu kitaptan önce onu okumak çok acayip gerekli olmamakla beraber bende "iyi ki onu önce okumuşum" hissi yarattı, zira orada bahsedilen 3 karakter size bu kitapta çeşitli yerlerde göz kırpıyor, onların Kapak Kızı'nda belirsiz biten sonları bu kitapta aydınlanıyor (hatta böylelikle sonu belirsiz biten kitaplarda kendi kafamızdan yazdığımız mutlu-mutsuz sonlar, yürüttüğümüz tahminler ne derece doğru ne derece saçma az çok anlamamıza neden oluyor- ki bu açıdan beni yerle yeksan etti kitap, eğer amacı buysa başarılıydı da).

Söyleyebilceğim çok şey var, ama nasıl anlatsam bilemedim. Bir kere fazlasıyla şey öğrendim
Ayfer Tunç çok usta bir kalem, özellikle kurduğu cümlelere, benim için yeni olan kelimeleri (fazla da bilinmeyen) ustaca cümlelere yerleştirmesi, satır aralarında şiir-şarkı sözleri-roman alıntıları kullanması ve tüm bunları kitabın arkasında kaynakçalandırması benim bu kitabı sevmem için yeterli bir sebepti zaten (bir de Edip Cansever hayranı olması) ama bununla da yetinmeyerek, gerçeğe uygun bir hikayeyi aile, sevgili, arkadaş, kişinin kendisi tarafından da en yalın haliyle göstermiş. Bu kitapta her türlü duygu yoğunluğu var esasında, sevgi, aşk, umutsuzluk, ölüm, kalım aklınıza ne gelirse. Tüm bu duyguları en içten şekilde yazmış yazar. Kitaptan öğrenip denediğim yemekler bile oldu-ki yemek metaforunu da bolca kullandığını düşünüyorum, pek bir iştahla okuduğum bölümlerde olmadı değil bu bağlamda.

Konu hakkında ne desem yavan kalır, Ayfer Tunç bir röportajında "Şebnem, Kapak Kızı'nda romanın nesnesi gibiydi, Yeşil Peri Gecesi'nde öznesi oldu" demiş, kendisininde yine bahsettiği gibi bu romanda Şebnem' in adım adım neler yaşadığını , çürümeye doğru nasıl gittiğini görüyoruz, bu arada da göz yumduğumuz, görmezlikten geldiğimiz acı gerçeklerle, ikiyüzlülerle de de bolca yüz yüze, göz göze gelerek.

Kitapla ilgili en çok hoşlandığım şeylerden biri de, bolca parantez içi anlatımına başvurulmasıydı-ki bu anlatım şekli bana daha da sahici geliyor, sanki karakterler parantez içinde daha saf hallerindeler gibi.

Daha da ne yazabilirim bilmiyorum, müthiş etkilendim ben Kapak Kızı' nda içten içe sinirlendiğim, Yeşil Peri Gecesi' nde fazlaca sevdiğim, beni oldukça sarsan Şebnem' den, Ayfer Tunç' un yazım tarzından, doğrudan anlatımından. Kaç kere daha okurum bu kitabı henüz bilmiyorum. Devamı gelse keşke diye düşünmeden de edemiyorum.

9 yorum:

ZELİHA-UMUTSEPETİ dedi ki...

Çok merak ettim kitabı..Ve not ettim..
Ben de çok beğendiğim ''Küçük Arı'' kitabını anlatamadım bi türlü :)
Ve çok beğendiğim başka bir kitap olan Elif Şafak'ın AŞK'ını dün yeniden okumaya başladım..
Hemen bitirip yeniden aynı kitaba başlamak mı yoksa arada başka kitaplar da okuyup,yine yeniden çok beğenilen kitabı tekrar okumak mı? sence :)

www.mkblkonsept.com dedi ki...

Bende Ayfer Tunç'u çok severim.Bu kitabını hemen alacağım.Çok teşekkürler.
Sevgiler

Bero dedi ki...

Bana çok iyi bir rehber oldun bu kitap için. Geçende görmüştüm kitapçıda ama emin olamamıştım. Ayrıca son kitabı da harika diyorlar. İkisini de alacağım. Heyecanlandım :)

Larien Beyinütüleyen dedi ki...

yine dellendirdin beni ceren, elimdekiler biter bitmez koşup alacağım.

CEPAYNASI dedi ki...

alıp ,okuyacağım...

ceren dedi ki...

bero, son kitabı bu zaten diye biliyorum ama yanlış mıyım acaba.

Mehmet Bilgehan Merki dedi ki...

Merhaba,
Dalgaseslerinin arkadaşlarına bakarken size rastladım. Bir kitap dostu olduğunuz görüyorum. Sizi izleyeceğim.
Yeşil peri gecesini halen okuyorum. Aynı anda birkaç kitap okuyunca fazla hızlı gitmiyor. Aslında Ayfer Tunç'u son dönem en başarılı Türk yazar kabul ediyorum. Fakat kitap ben de bazı tereddütler oluşturdu. Bitirince ben de sitemde görüşlerimi yazacağım. Saygılar sunuyorum.

Zhdtrhn dedi ki...

Kitap evde başucumda duruyor,başlayıp başlamama arasındayım!!
bu yazın ilaç gibi geldi;elimdeki kitap biter bitmez bu kitabı öne alayım..
Okudun mu bilmiyorum ama eğer parantez içi anlatımı sevdiysen Ayfer Tunç'un Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi de çok güzel!!!

ayca dedi ki...

Ceren Şimdi koydum çantama kitabı bitirdim ama sanırım şebnem'le beraber bende bittim.kelime bulamıyorum anlatmaya..kalemine sağlık ayfer tunç'un