2 Haz 2010

Down By Law - Jim Jarmusch


Bir Jim Jarmusch aşığı olarak bu filmi sona bıraktığım için utanıyorum itiraf edeyim. Bu arada filmi anlatmaya başlamadan artık az-çok spoiler vereceğimin de altını çizmek isterim zira öteki türlü film tanıtımı yapmak anlamsız gelmeye başladı.

Bu filmle ilgili aslında yazılabilecek çok şey var, belki de hiçbir şey yok. Ortası da yok aslında, nasıl izlediğinize bağlı. Eğer konu sizin için "abi işte 3 adam var hapishaneye giriyorlar sonra kaçıyorlar, bi halt olduğu da yok" tadında ise boşverin gitsin, zira Jarmusch filmleri sizin için bir şey ifade edemez bu saatten sonra. Ben derinine inmeyi tercih edenlerdenim sanırım.

Film 1986'da yönetilmiş, siyah beyaz ve başrolü 3 kişi paylaşmakta; Tom Waits, John Lurie ve çok sevdiğim bir isim daha Roberto Benigni. Filmin yıldızı pek çok kişiye göre Benigni, ben de katılıyorum kesinlikle. Ayrıca bu 3 isim, Jarmusch'un kurucusu olduğu söylenen mistik ve gizli bir örgütün "The Sons Of Lee Marvin" in de üyesi. (bu konuyu da ayrıca yazacağım)

Konuya gelince, bir radyoda dj'lik yaptığını öğrendiğimiz Zack (Tom Waits), sevgilisiyle tartışır -aslında tam tartışma denmez-, sevgilisi tarafından dışarı atılır ve sadece ayakkabılarını alarak sokağa düşer . Bu arada Jack'te (John Lurie) enteresan(!) bir pezevengi canlandırmakta. Her ikisi de bir oyuna getirilerek hapishaneye düşerler. İkisi arasındaki diyalog, soğukluk, sinir harbi güzelmiş derken aralarına bir de İtalyan, hayat canlısı, İngilizcesi şöyle böyle Bob (Roberto Benigni) katılır. Tam bir şölen havası başlar.

Devamında da filmde zeki sandıklarımız aptal, aptal sandığımız zeki çıkar bir nevi. Ceket değiştirip farklı yönlere gitme hikayesi de Jarmusch'a yakışır cinsten bir son sanırım. Bu arada Bob'un İngilizce notlar aldığı o meşhur not defterini edinmeyi ne çok istedim izlerken! Benigni'nin tavşan pişirme sahnesinde ki konuşmaları da tamamen doğaçlamaymış, bunu da öğrenmiş olduk.

Ve çoğu filminde olduğu gibi bu filmini de güzel müziklerle desteklemiş Jarmusch. Açılışı "Jockey Full Of Bourbon" la müthiş ses ve gırtlağa sahip adamımız Tom Waits yapar. Ardından da "Tango Till They're Sore" gelir. Filmin müziklerini ise diğer oyuncumuz John Lurie yapmış. Aslında film, bu yönüyle bile Jim Jarmusch'un arkadaşlarıyla beraber kotardığı bir iş gibi duruyor. Bu arada ufak bir bilgi daha, filmin sonlarına doğru sahneye çıkan Nicoletta Braschi de Roberto Benigni'nin gerçekten de karısı. Bu bilgiyi de edindiğinize göre, filmin sonundaki aşk dansını çok daha hissederek izleyebilirsiniz bence.

Son olarak size " i screamaaa, you screamaa, we all screamaaa, for ice creamaaa !! " demek isterim.

6 yorum:

Günün Notları dedi ki...

Özlemişim bu filmi, en kısa sürede tekrar izlemek gerek. Söylenecek tek söz var, mükemmeldir.

ceren dedi ki...

bende belirli aralıklarla izleyebilirim bu filmi, aynen katılıyorum "mükemmel"

Sinem Ergun dedi ki...

eee Cerencim söyleseydin de o gün bu filmi de alsaydım şimdi DVd ci yolu gözüktü bana:)sen en iyisi bana bir liste verde toplu alıyım, sana bıraksam sanırım jarmusch serisini al dersin herhalde:))

ceren dedi ki...

evet evet bende öyle dicektim tam:) ben tümünü seviyorum aslında, sen bi "broken flowers" izle, beğenirsen tavsiyelerimi sıralarım sinemcim:)

Disavurum dedi ki...

Ay spoiler yazısını gördüm ve okumaya devam edemedim tüh :)
İzleyim de döneyim bu sayfaya geri.

ceren dedi ki...

izledikten sonra muhakkak bekleriz efendim:)