27 Ara 2010

Black Swan


Düne kadar yani filmi izleyene kadar 'Black Swan' dendiğinde aklıma Tori Amos' tan başka bir şey gelmezdi diye gereksiz bir bilgi vererek başlayayım anlatmaya. Öncelikle, film 25 Şubat'ta Türkiye'de gösterime girecek ama o kadar sabırlı bir kimse olmadığım için büyük bir merakla kuruldum filmin başına. Sabredip sinemada izlemek isteyen de baya bir insan var, onlara da inanılmaz bir saygım var onu da belirteyim zira sinemada izlemekle malum sitelerden indirilmiş film izlemek apayrı, ki bilirsiniz.

Filmi izlediğimden beri hikayenin çok basit olduğunu ama nasıl bir ciddiyetle, gerim gerim gererek işlendiğini ve böylelikle müthiş bir filme dönüştüğünü düşünüyorum.
Aslında hikaye, senaryo inanılmaz basit, hani anlat desen şimdi bi tane kız var, balerin, adı nina falan diye olaya girilmez, girilmemesi de lazım esasında. Filmi sanırım bu kadar 'konuşulan' yapan Natalie Portman' ın çarpıcı oyunculuğu, Darren Aronofsky' nin her zamanki şahane yönetmenliği ve filmin nerdeyse her karesinin çok estetik görünmesi. Balerinleri ve baleyi görsel anlamda şahane bulmayan var mı acaba.

Balenin disiplin gerektirdiğini hep sağdan soldan duyarım ama filmde resmen iliklerinize kadar hissediyorsunuz, normalde balerin olmayan Natalie Portman, Nina Sayers olabilmek için uzun süreler çalışmış, ki Oscar'ı hakettiği fikrinde bende pek çok kişi hemfikirim.

Eğer psikolojik gerilimden hoşlanıyorsanız, film bittikten sonra arkanıza yaslanıp 'aslında o obje bilinçaltında şunu yansıtıyor, demek ki kadın o yüzden şöyle böyle yaptı' gibi film bitti konu kapandı diye düşünenlerden değilseniz, filmden hoşlanacağınızı garanti edebilirim. Bir ufak bilgi daha, film İmbd' de 8.8 puanda.

Şimdi gelelim SPOİLER 'lık kısma. Filmi izlemeyenlerin okumasını tavsiye etmiyorum bundan sonrasını. Çok zararlı bir bilgi yok ama yorum var.

Burda filmi anlatmak yerine filmde sevdiğim, etkilendiğim ögeleri yazacağım.

* Nina' nın annesinin Nina'da yarattığı kontrol, otorite müthiş etkileyiciydi. Black Swan'a dönüşürken aslında sanki önce kendi tabularını aştı daha sonra sanki daha zorlayıcı olan annesininkini.

* Nina' nın sesindeki ürkeklik beni çarptı resmen, daha iyisi olamazdı, ara sıra bende tırmaladım kendimi, bağır artık şuna birazcık bağır diye.

* Black Swan' ın sahneye çıktığı andan sonuna kadar soluksuz ve defalarca izledim, filmin en etkileyici sahnesi bana kalırsa oydu, ardından Leroy'a verdiği öpücükle nasıl bir dönüşüm geçirdiği zaten gayet belli oldu.)

* Sonunda ne olacağı zaten belliydi ama nasıl olacağını kestirememiştim, beklediğimden de iyiydi, nedense Nina' nın özgürlüğüne kavuştuğunu düşündüm ben hikaye gibi, huzura erdiğini.

7 yorum:

NiLaY dedi ki...

gidilecekler arasına ekleyelim en iyisi şimdiden :)

Aquamarine dedi ki...

Bu filmi bende çok merak ediyorum. Natalie Portman tabii izlemek istememde ki büyük etken ama kesinlikle boş bir film olmadığı her halinden belli.

Sanat Notları dedi ki...

.......Spoiler..........
hiçbirşeyin gözüktüğü gibi olmayan filmlerden bu, dediğin gibi üzerine oturup düşünülebilecek birçok nokta bırakıyor insana, hatırlarsan sahilde kafkaya benzerlikleri ne çok dimi Ceren, o da bir dönüşüm hikayesiyedi bu da öyle.
Ninanın annesi kuğu gölündeki büyücü mesela, çoğu kız annesi bunu yapar, yani basıyla ve tabularla yetiştirilen kızlar özgürce duygularını yaayamazlar sonunda da mutsuz olurlar.
Çok güzel bir film hemde gösteri dünyasının sahne arkasını izlemek de çok etkileyiciydi.
Aynı anda seyretmişiz ne tesadüf:)))

Biblio dedi ki...

Yazı için teşekkür ediyorum, yakın zamanda ben de film üzerine birkaç satır yayınlayacağım GECE KÜTÜPHANESİ'nde.

Fakat filmi izlediğim andan itibaren düşünüp, defalarca izleyip bulamadığım bir şey var, Nina'nın oyuncaklarını attıktan sonra bale ayakkabısıyla ezdiği sarı şey neydi?

ceren dedi ki...

sinem, sahilde kafka ile cidden aynı duyguları uyandırıyor sanki, gerçi benim içinden çıkamadığım o kadar çok öge var ki kitapta hala:)
evet sende yazıyı görünce bende şaşırdım, sevindim benden önce ne yazmışsın okuyayım diye hatta:)

biblio, ben onu cam kırıkları gibi gördüm ama değil miydi acaba, bak bende işkillendim şimdi, bi daha bakmak lazım. sinem biliyor mu acaba?

Sanat Notları dedi ki...

aaa hiç dikkat etmemişim, bende meraklandım şimdi:)) gerçi Biblio tekrar tekrar bakmış ama birde biz bakalım Ceren,, bulan söylesin:)

julia dedi ki...

Bu filme yorum yapamıyorum ben.Çok çelişkili duygular içerisindeyim.

Natalie Portman Oscar alır diyorum sadece.